Zondagse dagbesteding

15 januari 2023 - Arusha, Tanzania

Ook vandaag ging de wekker weer vroeg. Wat is dat toch, vroeg opstaan in het weekend. Een week in Tanzania en nu al helemaal van onze oude gewoontes afgeweken.

Maar de wekker ging met een reden zo vroeg, we gingen namelijk een kerkdienst bijwonen. We waren heel benieuwd of dat hier ook met gezang en gedans zou zijn. Nou we kunnen jullie vertellen; een hele andere dienst dan in Nederland. Niet een mooie kerk zoals in Nederland, maar een gewoon gebouw met een soort zaal.

Bij binnenkomst in de zaal zagen we een heleboel rijen met plastic stoeltjes staan en werden we verwelkomt door een live band met een koor. De dienst begon dus inderdaad met swingende swahilische liedjes over het geloof. We kregen per tweetal een lid van de kerk toegewezen die voor ons kon vertalen. Zo kregen we het grootste gedeelte van de dienst mee: de soort liedjes, de momenten voor gebed en de preek. Opvallend was, dat mensen heel erg in het gebed opgingen. Iedereen mag hier op zijn eigen manier bidden en dat leidde tot verschillende houdingen en emoties. Knielen, schreeuwen, huilen en niemand keek daarvan op.

Na de dienst werden we als bezoekers van de kerk meegenomen naar een apart zaaltje, waar we kennis maakten met de pastoren en waar we de kans kregen om lid te worden van deze kerk. Hier hebben we maar vriendelijk voor bedankt.

De middag hebben we besteed aan het zwembad van het Mount Meru hotel. Voor een bepaald bedrag mag je hier een hele dag zwemmen en zonnen en krijg je er ook nog een pizza bij. Bij binnenkomst van het hotel keken we onze ogen uit. Wat een verschil met de wereld om dit hotel heen. Heel chique, mooi en groot. Zelfs in Nederland zouden we dit luxe noemen. Een heel groot terrein om het hotel heen met mooi aangelegd gras, bomen en dus een zwembad. Bizar hoe het verschil tussen rijkdom en armoede in de omgeving zo goed te zien is hier.

Maar toch even genietend van de luxe hebben we op bedjes en met een parasol lekker heel de middag ons kleurtje bijgewerkt. We hadden nog niet echt de kans gehad om in de zon te liggen en we willen wel dat mensen kunnen zien dat we in Afrika zijn geweest. En de pizza was heerlijk!

418F6065-4EA4-4BA7-9697-5BBDC22FED22

Vanavond zou er een nieuwe vrijwilligster arriveren in het huis. Wij waren voorbereid op opblijven om haar te verwelkomen, maar toen we de slaapkamer weer binnenstapten bij thuiskomt lag ze ineens in bed op onze kamer. Even schrikken voor ons, want dat hadden we niet verwacht. Maar gezellig dat ze er al was, we hebben alvast goed kennis met elkaar kunnen maken.

Even schakelen dat we morgen weer moeten werken na dit weekend vol leuke activiteiten. Eén voordeel, we kunnen langer slapen dan de afgelopen twee dagen!

Liefs Robin en Janine

ps: het uploaden van de foto’s lukt even niet, dus die komen morgen.

1. Eddie:
    16 januari 2023
    Pas op dat je niet verbrand. Zon staat dichter bij dan in Nederland. En dan genieten maar weer. Werk ze vandaag. Hier regen en koud. Weer nat geregend met Kay.
  2. Opa:
    16 januari 2023
    Jullie lekker in de zon, ☀️ en wij in de stromende regen. ☔️ Geniet van alle avonturen. 😘
  3. Opa & Oma Jym:
    16 januari 2023
    Wat mooi en apart zo'n kerkdienst. Maar attent met het vertalen van duo's. En groot verschil tussen arm en luxe van het hotel. Liefs van ons.