Dagtripje

14 januari 2023 - Kilimanjaro Nationaal Park, Tanzania

Wat was vandaag een fantastische dag. Ik denk dat we allebei wel kunnen zeggen dat dit de leukste dag tot nu toe was. We zullen maar bij het begin beginnen.

Vanmorgen werden we om 7.30u opgehaald door Kevin om met de jeep op pad te gaan. Deze Jeep wordt ook op safari gebruikt en we pasten er precies met zijn allen in. Op naar het Kilimanjaro gebergte, waar onze activiteiten zich rondom bevinden!

Ons eerste ritje was naar een dorpje in de bergen waar we een koffieworkshopje hebben gekregen. De route hier naar toe was al adembenemend mooi. Van dorpjes en vlaktes met bomen tot het begroeide berggebied met een fantastisch uitzicht en van vlakke hoofdweg tot hobbelige en stoffige zijwegen. Onderweg pikten we een paar locals op (die klommen gewoon even op het dak) die ons de workshop zouden geven.

A9A6B44D-70AE-424C-A9FD-EEE2A859054E

De koffieworkshop begon met een plaspauze (kon ook niet anders met 7 meiden). Dit was al een hele ervaring opzich, want in plaats van een wc moesten we gehurkt boven een put in de grond. Tsja je gaat voor een Afrikaanse ervaring of niet… Daarna kregen we uitleg over het ontstaan en het planten van de koffieboon en vervolgens een demonstratie van het proces na de oogst. De bonen groeien aan een plant en worden geplukt als het omhulsel waar ze in zitten rood kleurt. Dan worden ze met een apparaat ontdaan van het omhulsel en in een bak met water gelegd. De goeie bonen zakken naar de bodem en de slechte blijven drijven. Nadat de bonen zijn gescheiden, worden de goede bonen voor een aantal weken te drogen gelegd. Daarna moet er nog een schil verwijderd worden, wat gedaan wordt door de bonen te stampen. Na het stampen worden de bonen geroosterd en wordt de laatste schil verwijderd. Nu hebben we echte koffiebonen die fijngestampt worden en vervolgens worden gekookt in water.  Als laatste stap wordt het bonenpoeder uit het water gezeefd en dan hou je koffie over.

Het leuke aan dit hele koffiebonen proces was dat vanaf het stampen alles gebeurde onder leiding van zingende locals. Zij hebben een soort stam lied wat ze gebruiken tijdens dit proces. Echte Afrikaanse sferen, nu kwam het besef pas echt.

536491E8-C3C0-4F2D-8C41-4B9B76C93100   0FFAF938-454C-4426-9147-D8F662863336

Nadat we onze eigen gestampte koffie hadden geproefd, gingen we verder met de volgende activiteit. Namelijk een hike naar de Materuni Waterfall.

Na een wandeltocht van zo’n 40 minuten berg op en voornamelijk berg af, kwamen we lichtelijk oververhit aan bij de waterval. Wauw wat is die mooi. Uiteraard eerst even een kleine fotoshoot en daarna mochten we een duik nemen. Voorzichtig het water in, want er lagen overal keien. Het water was ijskoud, maar wel heerlijk na zo’n wandeltocht. En wat een ervaring.. Wie kan er nou zeggen dat ze onder een waterval in Tanzania heeft gezwommen.

F7045261-087C-455F-9CD7-A4CF3CE62464

7B12D283-83A1-4E88-BA5E-C6F8AB25E641
Het laatste ritje bracht ons bij de Kikuletwa Springs. Een prachtige helder blauwe plas, waar we ook weer mochten zwemmen. Het was hier vrij druk met locals die in banden ronddreven wegens het gebrek aan zwemvaardigheden en er stond een kleine stroming. Dit zorgde voor weinig zwemruimte en met 7 meiden dicht bij elkaar leverde dat hier en daar een trap op. Het mocht de pret niet drukken en eenmaal een stukje verderop konden we even heerlijk genieten van de mooie plek. Een heel verschil met de waterval, want het water was hier een stuk warmer en bevatte ook wat visjes die aan je gingen knagen als je te lang stil hing in het water..

D06798D1-0C97-4FD3-B831-AB3567C6103E
Moe, maar zeeeer voldaan stapten we hierna weer in de jeep terug naar het huis. We kijken terug op een fantastische dag, een heleboel nieuwe ervaringen rijker! Super leuk om wat meer van Tanzania te ontdekken.

Liefs Robin en Janine

1. Hely Gussenhoven:
    14 januari 2023
    Wat gaaf Janine en Robin

Leuk om zo mee te lezen. Veel plezier.
  2. Dienke Donner@Gmailcom:
    14 januari 2023
    Ook knap van jullie om zo'n leuk verslag weer te geven . En wat een belevenissen. Elke keer weer. Fijn Janine dat je weer opgeknapt bent.
  3. Eddie:
    15 januari 2023
    Tsjonge wat een avonturen. En straks bij thuiskomst aan de slag met een fotoboek om dit nooit meer te vergeten.
  4. Jolanda:
    15 januari 2023
    Wat een mooie verhalen meiden en wat leuk dat jullie ook tijd hebben om wat van de omgeving te zien.
  5. Mama:
    15 januari 2023
    Fantastisch, wat is het daar mooi!
  6. Opa & Oma Jym:
    15 januari 2023
    Wat een geweldige belevenissen en prachtige natuur.