En dat was dan werkweek 5

10 februari 2023 - Tengeru, Tanzania

Vandaag alweer de laatste werkdag van week 5. Wat vliegt de tijd nu.

Vanmorgen weer een bezige ochtend in het ziekenhuis. Die vrijdagen lijken toch steeds het drukst te zijn en hoe het komt? Geen idee. Wel grappig, want een van de verpleegkundigen zei toen we aankwamen dat ze ons gister gemist had. Valt blijkbaar toch wel op na 5 weken als we er een ochtend niet zijn.

We mochten weer een hele mooie bevalling begeleiden, dit keer zelfs zonder iemand van het personeel daar. Bijzonder om het zo samen te kunnen doen. Het scheelde dat deze vrouw redelijk basis Engels kon, dus ze begreep onze instructies goed. Er werd een lief gezond jongetje geboren. We mochten moeder en baby afleveren op een bijna lege kraamafdeling.

9C57DAC3-25A7-4174-8D40-CBA453BB1EAA      A4FFD13D-2A69-47EA-BFF9-2F22CEE6DE99

Een van de vrouwen die er nog lag, was van een bevalling die we eergisteren hadden begeleid. De vrouw die ons vroeg een naam voor de baby te verzinnen en die Robin heel mooi vond. Toen we vanmorgen aan haar vroegen wat nou uiteindelijk de naam was geworden, zei ze heel trots: “Robin”. Zo lief en mooi, we hadden niet verwacht dat ze het echt zou doen.

Op de zwangeren afdeling lagen ineens meerdere vrouwen met weeën, maar we kwamen er niet helemaal achter hoe ver ze waren. We hadden nog een andere patiënt met weeën, waarvoor we in eerste instantie wilden wachten op de bevalling. Ze vorderde echter niet echt en ze wilden nog langer afwachten. Aangezien Anna eind van de middag zou vetrekken en we ook wel honger hadden ondertussen, besloten we om 15u toch maar naar huis te gaan. We hadden een mooie bevalling gehad, dus konden de week prima zo afsluiten.

Vanmiddag spelletjes gedaan en afscheid genomen van Anna. Niet definitief, want ze gaat een paar dagen naar Zanzibar en komt daarna nog een week terug. Toen waren we ineens nog maar met vijf. Met zo weinig zijn we sinds onze eerste dagen niet meer geweest.

We hadden diner bij kaarslicht, want net voor het eten viel de stroom uit. Het was maar van korte duur, want we hadden net onze mes en vork neergelegd en de lichten sprongen ineens weer aan. Snel de boiler aangezet, zodat we warm konden douchen.

8EC8ADEA-3EF9-427F-918C-027C307F2236
Nadat iedereen gedoucht had en alle contacten met het thuisfront waren afgerond, hebben we een gezellig filmavondje gehouden. 1 telefoon, geluid op maximaal en heel toepasselijk de lion king gekeken. Chipje erbij, wijntje erbij, lichten uit en kaarsen aan. Helemaal gezellig.

49EDD92D-22C0-417A-9A9A-8D4702F1F558

C03AE0A4-4627-4820-A657-69766A189DCE
Morgen lekker uit slapen en in de middag weer wat leuks doen!

Liefs Robin en Janine

1. Opa:
    10 februari 2023
    Dat was dus een vruchtbare dag voor jullie.Op naar de laatste en 6e week en dan op Safari en naar Zanzibar. Nog een fijne tijd. Liefs en groetjes van Oma Els en Opa Ed
  2. Eddie:
    11 februari 2023
    Oooohhhhh. Een naamgenoot naar jou (Robin) vernoemd in Tanzania. Gaaf. En lekker bezig. Op naar de laatste week. En dan relaxen hoewel….. Safari is ook nog werken denk ik.