Middagje aan het meer

11 februari 2023 - Tengeru, Tanzania

Vandaag hadden we een heerlijke dag.

We hebben lekker uitgeslapen, een keer geen wekker gezet en lekker op het gemakje ontbeten toen iedereen een beetje wakker was.
Daarna nam iedereen lekker een momentje voor zichzelf. Een wasje doen, lekker lezen, de een in de hangmat, de ander op de bank of in de slaapkamer.

We waren van plan om rond 14u naar Lake Duluti te gaan, maar op zijn Afrikaans gingen we pas 15.15u weg. We wilden aan Kevin vragen of hij ons kon brengen, maar hij was niet bereikbaar, dus zijn we met de pikipiki gegaan. We werden eerst op de verkeerde plek afgezet, maar gelukkig hebben ze ons uiteindelijk wel veilig afgeleverd bij het meer.

Daar stond Leema (een van Kevin zijn vrienden) ons op te wachten. We hebben eerst even lekker een drankje gedaan met prachtig uitzicht op het meer en zijn toen in een bootje gestapt. We konden ervoor kiezen om zelf te gaan roeien of om een rondje rond heel het meer te doen met iemand die voor ons zou roeien. Het leek ons wel leuk om wat langer op het water te zijn, dus we kozen voor de tocht rond het hele meer.

7938799D-86C3-4430-90CF-DCED2FA6B43C

We voeren langs de rand, waar prachtige bomen stonden en we mooi uitzicht hadden vanuit verschillende standpunten. We kregen nog wat tekst en uitleg over het meer en de vogels. Zo werd ons verteld dat het diepste punt van het meer tot het hoogste punt van de berg, zo’n 700m is. Daarnaast werd even benadrukt dat het meer niet levensvatbaar is voor krokodillen (toch wel fijn als je in zo’n bootje zit), maar dat er wel tilapia en catfish zwemmen en dat die ook gevist worden om te eten.

Ook hebben we verschillende vogels en hun nestjes gezien. Ze vertelden ons van een vogel met een gigantisch nest dat zij nesten bouwen met verschillende “kamers” en van andere kleine vogeltjes dat de mannetjes zo’n zeven nesten bouwen. Zij zingen dan s’ avonds voor de vrouwtjes en die kiezen dan een nestje uit.

D60FA7A8-6047-4FA8-B293-A068AF690181     BB302404-6C26-4179-950D-467DF278E5F6
Toen we over de helft van het meer waren en eigenlijk al op de weg terug, begon het ineens te regenen. Wij vonden het niet zo erg, maar de mannen die ons aan het varen waren, dachten daar anders over. De vaart ging er in naar de kant, waar we even konden schuilen. Voordeel hier is dat het niet zo lang regent, dus na 10 minuten konden we weer verder.

4DE876A4-9707-4A60-B9AB-CDE4E7399C8C
De regen met de zon die al onder aan het gaan was, leverde nog wat mooie plaatjes en een heerlijk genietmomentje op. Eenmaal op de kant stond Leema ons weer op te wachten, die ons nog een tafeltje aanbood om even aan te zitten tot Kevin er was. Leema had hem gecontact om ons op de komen halen. Terwijl we daar zaten te wachten ging de zon nog verder onder en kleurde de lucht heel mooi.

EE85C3B7-0F8F-4CFC-8889-22B0BFACE125     5FE8835D-2AEA-4DB4-AD2F-8B2C355901EC

Kevin bleek niet met de auto te zijn gekomen, maar trommelde wel een paar vrienden op met een pikipiki. Veilig weer thuis afgeleverd, helemaal zen en blij door de leuke middag.

Vanavond hebben we lekker gekletst op de bank en wachten we nu twee meiden op die terugkomen van Zanzibar.

Morgen gaan we weer lekker genieten bij het Mount Meru hotel, de laatste keer…. Dus extra genieten!

Liefs Robin en Janine

1. Mama:
    11 februari 2023
    Weer een superdag op een prachtig meer. We genieten met jullie mee. Huisje gelukt?
  2. Robin en Janine:
    11 februari 2023
    Ja, de sleuteloverdracht is volgende week, dus als je dan even deze kant op kan komen😄
  3. Mama:
    11 februari 2023
    Even kijken of dat schikt, je hoort ervan!
  4. Eddie:
    12 februari 2023