Nieuwe indrukken

18 januari 2023 - Tengeru, Tanzania

Vandaag alweer een rustige dag op de maternity ward. Na de gebruikelijke controles zagen we een patiënte het beval kamertje binnen lopen, dus wij dachten YES een bevalling. We renden er nog niet niet naar toe, maar helaas er kwam geen baby aan. Het bleek te gaan om een patiënte van 34 weken zwangerschap met een hoge bloeddruk die medicatie moest krijgen en overgeplaatst zou worden omdat ze nu een hoog risico patiënte was. Vanwege haar hoge bloeddruk moest ze bevallen, maar deze zwangerschapstermijn is te vroeg om hier in het ziekenhuis te mogen bevallen. De vraag vanaf welke zwangerschapsduur het wel mag, werd niet helemaal begrepen dus daar hebben we nog geen antwoord op ;). Terwijl de medicatie gegeven werd kregen we een korte les Swahili van de verpleegkundige. Blijft toch een moeilijke taal en onze talenknobbel is nergens te vinden. Toch wel leuk dat ze wat meer aandacht aan ons besteden. Het toedienen van de medicatie ging overigens op een hele andere manier dan wij gewend zijn, dus wel wat geleerd vandaag

Tussendoor hebben we de andere meiden nog even opgezocht en samen even pauze gehouden. Nadat we om 12u een rondje hadden gedaan met de vraag wat we nog konden doen en overal het antwoord: niks kregen, besloten we samen met de andere meiden al lekker naar huis te gaan. Toen we in het Swahili afscheid namen kregen we de opmerking het is nog geen tijd (ze letten er dus toch op), maar toen we zeiden dat er niks meer te doen was zei de verpleegkundige heel vrolijk ooo okeee tot morgen.

Vanmiddag lekker gerelaxt (want we hebben ook al een beetje vakantie) en een markt in Tengeru bezocht. Ook deze markt hadden we heel snel weer gezien, want wat een prikkels overal. Alles hutje mutje op elkaar, mensen die op hun kraampje liggen tussen hun verkoopspullen en overal mensen die je aanspreken.

EED04E86-CB7B-40DF-82D7-9E56E227AEAE
Daarna met de dala dala en op een motor naar de supermarkt. Het was vandaag enorm warm dus best zweten zo opgepropt in een busje. Gelukkig konden we nog even uitwaaien op de motor, we gaan er steeds meer aan wennen.

9C40B146-7500-4C4F-A27C-878F1C0DDEBB

We hopen wel dat er wat meer te doen gaat zijn op het werk. We vervelen ons soms een beetje en alleen die controles doen wordt ook een beetje saai. Zoveel rustige diensten zijn we gewoon niet gewend vanuit ons werk in Nederland.

Gelukkig staan er wel alweer leuke dingen op de planning, dus buiten het werk vervelen we ons niet. We genieten volop van alles wat Tanzania te bieden heeft.

Liefs Robin en Janine

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Opa & Oma Jym:
    18 januari 2023
    Echt leuk om steeds weer jullie verslag te lezen. Al vinden jullie het een beetje saai.soms. Maar genoeg te doen in de middag.
  2. Eddie:
    19 januari 2023
    Hopelijk de temperatuur in Nederland wat hoger als jullie terug komen, anders is de omschakeling zo groot. Brrrrrr