Babyboom en sporten

19 januari 2023 - Tengeru, Tanzania

Vandaag hadden we voor de verandering eens een leuke drukke dag. We zeiden s’ ochtends nog tegen de verpleegkundige dat we hoopten dat het een drukke dag zou worden. Hij antwoordde lachend; “oh you like to work”, waarop wij antwoorden: “yes that’s why we are here”. We hadden het eerder moeten zeggen, want we zijn de hele ochtend bezig geweest met bevallingen. De eerste twee mochten we weer zelf doen en de derde werd begeleid door een andere vrijwilligster, maar daar konden we wel meekijken. Alle drie de bevallingen gingen vlot en de baby’s hadden allemaal een goede start. Wat wel opvallend is, is dat ze alles op het gemakje doen, maar bij het laatste stuk van de bevalling haast hebben. Geen geduld om het proces af te wachten en zelfs onnodige handelingen willen doen. Gelukkig luisterde deze verpleegkundige wel toen we zeiden dat bepaalde dingen (nog) niet nodig waren.

En toen ineens was het al 13u. De ochtend is nog nooit zo snel voorbij gegaan. Heerlijk gevoel. En leuk ook weer, want alledrie de bevallingen hebben we gedaan met de meiden uit het huis. Een van de meiden is zelfs zo enthousiast geworden over de geboortezorg dat ze overweegt een carrière switch te maken.

EE2B78AE-D56F-4D1E-8C44-E425C0950ABD

363633BC-E18F-48CE-AA49-F2531F9B97FA
We wilden onszelf trakteren op een koffietje en een colaatje bij een tentje vlak bij ons huis. We lopen erlangs op de terugweg. Ergens een beetje spannend, want vorige week bestelden we er een ijskoffie en die viel enorm tegen (afgekoelde koffie, verdund met water en melk). De cappuccino was redelijk te doen, maar de gewone koffie heeel slap. Toch weer een teleurstelling, de koffie zal moeten wachten tot we terug zijn in Nederland (waarschijnlijk op schiphol al ;-)).

Net na de lunch kwam er weer een vrijwilligster. Een wat oudere vrouw, die hier een maand zal blijven. Even wennen, maar we gaan er vast wat gezelligs van maken.

Vanavond zijn we dan eindelijk met Allan naar de sportschool gegaan. Het bleek een ruimte ergens in een chique hotel in Arusha met een aantal apparaten. Niet zo groot en uitgebreid als we gewend zijn, maar prima voor Afrikaanse begrippen. Het was lekker, maar wel warm. We waren blij toen we thuis weer onder de douche konden.

DC7914CA-5868-4F60-B3D5-DBA49BA755C9

Grappig feitje trouwens, wij zijn de enige in huis die elke dag warm water hebben. We hebben allemaal een boiler in de badkamer, maar bij de andere meiden werkt deze meestal niet. Wij hebben juist geen koud water, dus soms is de douche mega heet.

Morgen de laatste dag alweer voor het weekend. Dan zitten de eerste twee weken er alweer op, de tijd vliegt hier wel. Hopen op weer een paar leuke bevallingen!

Liefs Robin en Janine

1. Mama:
    19 januari 2023
    Het is toch hollen of stilstaan.🙃
  2. Opa & Oma Jym:
    19 januari 2023
    Oh echt weer reuring in de tent. Dat is fijn en daar doe je het voor. Wat een schatten van baby's. Je zou ze zo mee nemen
  3. Eddie:
    20 januari 2023
    Ja ja. De tijd gaat snel als je het naar je zin hebt. ( time flies ….. maar jullie horen genoeg Engels, dus maar even Nederlands.).