Mzungu’s at your service

31 januari 2023 - Tengeru, Tanzania

Vandaag zijn we de hele dag in het Huruma Orphans weeshuis geweest, om daar de boel een opknapbeurt te geven. We hadden er allemaal erg veel zin en waren vroeg op om vroeg te beginnen. Om 8u waren we aanwezig bij het weeshuis. De kindjes hadden heel lief een groot deel van de meubels al aan de kant gezet, zodat we er bij zouden kunnen! Vol goede moed wilden we gelijk beginnen, maar dat verliep (hoe kan het ook anders) een beetje anders dan we gehoopt hadden.

Er moest nog een en ander geplamuurd worden, maar het mannetje wat dat zou komen doen was nog niet aanwezig. Er waren twee plekken waar we wel konden beginnen, maar we misten 1 pot verf (precies degene die we nodig hadden) en de andere potten moesten nog opgehaald worden bij de verfwinkel. Uiteraard bleek ook dat de verf nog niet klaar stond (zoals wel was afgesproken) en kwam dat mannetje pas later aan. Hij snapte ook niet helemaal wat de bedoeling was, dus het proces kwam nogal traag op gang, wat weer tot enige frustratie leidde.

Uiteindelijk konden we pas rond 11u aan de slag, maar toen gingen we ook gelijk goed van start. We verdeelden de taken en iedereen begon lekker enthousiast en zonder enige ervaring te schilderen, zowel buiten als binnen.  Gelukkig zijn we in Tanzania en hoeft het schilderen niet pietje precies. De verf droogt hier ook mega snel, dus we konden lekker door.

C85635C2-401E-4606-ACED-A95E592D365F

EAF72900-2102-45D2-9486-E6557A84B41D

Het was een warme zonnige dag, dus goed smeren, drinken en af en toe even pauze waren belangrijk. We hadden watermeloen, koekjes en samosa’s als tussendoortje en kregen lunch (rijst met bonen, jeej favoriet…..) van de leidster van het huis.

We zijn tot 19.45u bezig geweest en het resultaat mag er wezen! We hebben de keuken buiten opgeknapt, een van de slaapkamers, de eetkamer en een deel van de buitenmuur.

FEF5BF8F-F707-4709-BB19-B427859CB888

07B63B5D-BB69-430C-91C1-2D4863D3896D

C2F56CBC-AD85-4A7C-8E73-5F1365514AEC    696BD9AF-CDB4-4779-88A1-0104970FB0BE

We hadden toch een beetje onderschat hoeveel werk het zou zijn en hoe lang het zou duren, dus we hebben nog 2 slaapkamers en de woonkamer te gaan. We gaan dus nog een keer terug, want zo half achterlaten kunnen we natuurlijk niet.

We waren erg moe en zaten onder de verfspetters , onder het stof en enigszins verbrande plekjes aan het einde van de dag, maar de reacties van de kinderen en de leidster waren elke minuut waard. De kinderen hebben zelf ook nog bijgedragen door hun handafdruk te plaatsen op de boom die we in de eetkamer hadden gemaakt. Zo is het echt hun eigen plekje. Uiteraard konden we niet zonder aandenken aan ons vertrekken, dus ook wij hebben ons handje op de boom achtergelaten.

FA6A5926-C84D-46DF-AA03-88EC9F384FC5  9E027AEE-E817-4F25-A459-5FAEDF39D150      75E0C009-56C0-46D3-AC78-FD309D74FE07

Moe, maar zeeeer voldaan kwamen we om 21u thuis en hadden we honger! Gelukkig aten we geen rijst, maar een soort roti achtige pannenkoekjes met een groentenmengsel. Dat ging er wel in.

Even moeten schrobben onder de douche om onszelf weer schoon te krijgen, maar inmiddels liggen we schoon en uitgeput in bed! Morgen weer eens in het ziekenhuis kijken!

Liefs Robin en Janine

1. Opa & Oma Jym:
    31 januari 2023
    Wat lief van jullie, om dat te doen. En wat een werk, maar veel voldoening vandaag. Ga zo door. Succes. Veel liefs van ons.
  2. Ingela Jansen:
    31 januari 2023
    Dat hebben jullie geweldig gedaan meiden. Het ziet er veel gezelliger en vrolijker uit nu. De kindertjes vinden het vast heel mooi. Groetjes Ingela en Marco
  3. Mama:
    31 januari 2023
    Wat hebben jullie hard gewerkt en wat een enorm leuk idee die boom met handjes.
  4. Eddie:
    1 februari 2023
    Tip: schrijf er met stift ook nog iets bij met de datum. Super goed bezig geweest.
  5. Opa:
    1 februari 2023
    Mooi werk meiden, als jullie weer terug zijn is er hier ook een paar muren te doen. 😘 O en O
  6. Frytsen:
    1 februari 2023
    Wat een leuk idee, die boom met handen! En welkom in Afrika; tijd en afspraak zijn daar een heel ander begrip 😂😂