Een laaange werkdag

7 februari 2023 - Tengeru, Tanzania

Onze planning liep vandaag iets anders dan verwacht. We zouden eigenlijk alleen een ochtendje naar het ziekenhuis gaan, lekker gaan lunchen ergens en dan naar het Cradle of love weeshuis. Uiteindelijk zijn we tot 16.20u in het ziekenhuis geweest.

Bij binnenkomst in het ziekenhuis zagen we een vrouw heftig puffend in de gang staan, ze was net opgenomen en we zijn gelijk bij haar gebleven. Terwijl we daar stonden kwam er een arts langs en die zei wat leuk, jullie kunnen vandaag nog meer doen, want er is nog een patiënt met weeën. Rond 10u is de eerste baby van vandaag geboren. Een schattig meisje van 2750 gram.

B13F8503-3397-4F1A-95D4-292F16EC8066          3C9524CB-6D71-4F8D-9E7A-06B6B5ECCC04

Daarna konden we gelijk door met de volgende barende vrouw. Zij had medicatie gekregen om de weeën sterker te maken. Ze was al een hele nacht bezig en vorderde niet. Terwijl we regelmatig even bij haar gingen zitten en de baby in de gaten hielden, hebben we tussendoor nog een controle rondje bij de kraamvrouwen gedaan. Rond 12u besloten Milou en Shanna naar huis te gaan voor de lunch, maar onze dame had 7-8 cm ontsluiting, dus wij besloten om te blijven voor deze bevalling. Helaas vond de arts het allemaal te lang duren en werd er rond 13u besloten dat deze mw een keizersnede moest krijgen. Wij snapten en snappen nog steeds niet wat nou precies de reden was. Ondanks dat we een aantal keer hebben aangekaart of we niet nog even konden afwachten (wij voorzagen geen problemen) heeft ze uiteindelijk toch een keizersnede gehad.

Terwijl we aan het wachten waren tot ze naar de operatiekamer mocht, werd ons gevraagd een nieuwe patiënte op te nemen met weeën. Zij bleek al 6cm ontsluiting te hebben en hele goede weeën, dus ik had het idee dat ze wel eens snel zou gaan bevallen. De opname was rond 13.30u en we zeiden tegen elkaar; “we blijven tot 15.30u en als ze dan nog niet gaat bevallen gaan we naar huis”. Tussendoor hebben we nog wat hand en span diensten verricht voor de verpleegkundige (die overigens steeds heel lief vroeg of we haar konden helpen in plaats van ons te commanderen) en om 15.30u kreeg onze patiënte persdrang. Om 16u precies is er weer een meisje geboren van 3kg. We mochten alles alleen doen, maar hadden toch weer even iemand nodig om te vertalen.

DF463533-AE6B-4040-9C7D-3C3E9CF8F38F

Moe, maar zeer voldaan gingen we lekker met de pikipiki terug naar huis. 16.30u waren we thuis en we hadden nog niet geluncht. Lekker met een koud colaatje op de bank, dat hadden we wel verdiend. We zijn gewoon een hele dag aan het werk geweest, op een korte pauze van 20 minuten na, maar wat voelde het fijn en wat halen we toch plezier uit de bevallingen. De andere meiden waren nog niet thuis, dus gezellig samen even een spelletje gedaan.

We aten vanavond vroeg, dus nog een hele lange avond voor ons. Ik denk dat wij niet laat op bed zullen liggen.

Liefs Robin en Janine

1. Mama:
    7 februari 2023
    Maar wat leuk weer 2 bevallingen.🥰
  2. Opa & Oma Jym:
    7 februari 2023
    Dat was weer een fijne voldane dag. En 2 meisjes. En mooi gewicht.
  3. Eddie:
    8 februari 2023
    Zo hoort een werkdag te zijn, toch??? Lekker hoor.