Afscheid nemen

6 februari 2023 - Tengeru, Tanzania

Vandaag was de dag dat we van de eerste meiden afscheid moesten nemen. Maar dat was gelukkig wel pas in de avond.

We hebben ons vanmorgen in het ziekenhuis goed nuttig kunnen maken. Bij binnenkomst lag er iemand in de beval kamer, waar we bijna heel de ochtend bij zijn geweest. We hoopten dat ze bij ons zou gaan bevallen, maar helaas werd het rond 12u toch een keizersnede. We vonden het wel jammer dat ze het niet nog even de kans wilden geven, wij hadden zelf het idee dat het wel zou lukken met een beetje extra medicijnen, maar ze vorderde niet goed genoeg en de verwachting was dat de baby groot was. Dat is hier snel een reden om toch voor een keizersnede te kiezen. Ondanks dat we geen bevalling hadden, hebben we deze patiënt toch goed kunnen ondersteunen naar ons idee. Anders had ze daar heel de dag alleen op een kamertje gelegen en dit is precies onderdeel van ons werk in Nederland.

Voor de verandering hebben we weer eens zowel heen als terug gelopen, in plaats van de pikipiki te pakken. We moesten even het goede voorbeeld geven aan de nieuwe vrijwilligster en zij gaf op de terugweg weer het goede voorbeeld aan ons. Het was wel echt benauwd vandaag, dat hebben we hier nog niet echt gehad, dus we moesten er wel even van bijkomen ;-).

We hadden weeeer pannenkoeken voor de lunch, maar we proberen het een beetje af te wisselen met de soep en toast die we ook krijgen. Na de lunch even lekker een momentje voor onszelf gepakt en gewacht tot de andere meiden terug kwamen, die de laatste puntjes op de i hadden gezet in het weeshuis. Wat is het prachtig geworden en we hebben echt het gevoel iets te hebben bijgedragen hier. We hebben een heel leuk filmpje van het eindresultaat, maar het uploaden lukt even niet, die houden jullie nog tegoed!

Door een vertraagde vlucht hoefden we pas na het avondeten afscheid te nemen van de meiden in plaats van eind van de middag. Hadden we toch nog even iets meer tijd samen. Het afscheid was toch wel moeilijk, er zijn zelfs een paar traantjes gelaten. Bijzonder wat een paar weken voor vriendschappen kunnen geven. We gaan ze zeker missen. Helaas moeten we deze week nog vaker afscheid gaan nemen, wat zal de groep klein worden. Gek als je zolang met zoveel mensen hebt gezeten. De laatste twee weken waren we steeds met ongeveer 10 mensen in het huis.

Na het afscheid de avond afgesloten met een spelletje en een keer lekker op tijd naar bed!

4E5D1C33-3DBD-4242-BC3E-B1B0049A2FD5

Morgen middag gaan we weer eens een kijkje nemen in het Cradle of love weeshuis. Lekker met de kindjes knuffelen en spelen!

Liefs Robin en Janine

1. Eddie:
    7 februari 2023
    Wat beleef je toch veel. Nog steeds leuk om te lezen.