Op de helft

14 februari 2023 - Tengeru, Tanzania

Vandaag dag 2/4 in het ziekenhuis gehad. Nu zijn we op de helft.

We hadden een prima ochtend in het ziekenhuis. Een van de artsen zei bij binnenkomst: “no active labour to day”. Helaas, maar wat niet is kan nog komen. Dus we startten weer met ons vertrouwde controle rondje. We begonnen op de zwangeren afdeling, waar er weer bedden dubbel bezet waren wegens drukte.

Tijdens het rondje deden we controles bij een zwangere die toch wel pijnlijk leek. Er lag voor de verandering een keer een dossier op het bed en deze kunnen we inmiddels een beetje ontcijferen. We lazen dat ze een half uur daarvoor was opgenomen met weeën, dat ze 4 cm ontsluiting had en van haar vierde kindje kwam bevallen. Onze hoop op een leuke bevalling werd een beetje aangewakkerd.

We hebben op beide afdelingen onze controle rondjes afgemaakt en weer werd Janine naar het lab gestuurd. Ze moest nog wachten op het labformulier en ik besloot even naar de baby te gaan luisteren bij de pijnlijke patiënte. We hadden al een paar keer een blik op haar geworpen om te kijken hoe het ging en haar een beetje te supporten en ze leek echt wel goede weeën te hebben. Toen ik bij haar aankwam om naar het hartje te luisteren zei ze dat ze dacht dat de baby kwam. Hup actie in de taxi, want bij een vierde kindje kan het ineens snel gaan. Janine erbij geroepen en we hebben haar op een bedje achter een gordijntje beoordeeld, want beide verloskamers waren bezet. Ze bleek bijna volledige ontsluiting te hebben. We hebben in overleg met de dokter de patiënten gewisseld, zodat wij wel op een bevalkamer de bevalling konden doen, wel zo handig. Er volgde een vlotte bevalling en er werd (weer) een jongetje geboren en we hadden een hele trotse mama.

67B6A014-99C7-4255-BA2D-CEE8C01F4D5A
Tijdens de bevalling weer een bijzonder tafereel, er liepen inmiddels 10 studenten rond en ze stonden allemaal rondom ons in de verloskamer gepropt. Beeetje irritant en heel vervelend voor onze patiënte, maar goed we moeten het maar accepteren. We lopen elkaar wel een beetje in de weg zo, want zo groot is de afdeling niet.

Na de bevalling even snel een slokje drinken en een koekje, een rondje naar het lab en even spieken hoe het met Shanna ging op de kinderafdeling. Daarna nog een nieuwe opname en toen was het tijd om naar huis te gaan. We gingen iets eerder weg, omdat we een afscheidslunch hadden. Vivian is namelijk vanmiddag naar Nederland vertrokken.

BDF5BAE4-9FD6-4E82-8ED5-869B1C0BF1AE             275F0F6C-7516-485C-874C-6C1220371551

Een heerlijke lunch bij RiverTrees en met een volle buik weer naar huis. Afscheid genomen van Vivian en weer lekker in de tuin gelegen (onze middagen zijn niet meer zo gevuld als eerder).

Tijdens het eten viel de stroom weer uit. Net voordat we een telefonisch kraambezoek hadden met onze lieve vriendin, die afgelopen week is bevallen van een zoontje. Een beetje improviseren dus met de zaklamp van onze telefoon een soort van onszelf in beeld gebracht. Super leuk dat we elkaar zo even konden spreken, we moeten namelijk nog een paar weekjes wachten tot we de kleine in het echt kunnen ontmoeten.

Nu zitten we bij kaarslicht buiten en hebben we in het donker gedoucht. Het heeft ook wel weer wat.

316540B2-0FB2-4363-87ED-2A35CF0A2D24
Morgen mogen we uitslapen, want we slaan het ziekenhuis over en gaan in de middag voor de laatste keer mee naar het Cradle of Love weeshuis. Nog even lekker met de baby’tjes knuffelen.

Liefs Robin en Janine

1. Ingela Jansen:
    14 februari 2023
    Het gaat nu snel, gelukkig dat jullie toch nog wat goed werk kunnen verrichten zo richting de eindstreep in het ziekenhuis. Maar dan volgt nog een mooie vakantie, ben benieuwd naar jullie verhalen daarover.
  2. Mama:
    14 februari 2023
    Jullie hebben inderdaad relatief veel jongetjes op de aardbol geholpen.
  3. Opa & Oma Jym:
    14 februari 2023
    Fijn dat jullie daar toch al door ervaring goed werk in het ziekenhuis kunnen doen. Zoals die onverwachte bevalling weer. En weer ja een jongetje.
  4. Eddie:
    15 februari 2023
    Geen 24 per dag maar toch al aardig wat bevallingen gedaan.