Een drukke dag

13 januari 2023 - Tengeru, Tanzania

Vandaag een drukke dag.
Ik (Robin) begon de dag weer in het ziekenhuis. Janine was vandaag niet helemaal fit en is lekker een dagje thuis gebleven.

Ik merk dat we steeds meer structuur krijgen in de dagen in het ziekenhuis. Tenminste… Structuur in onze werkzaamheden als we aankomen. We weten nu dat we kunnen beginnen met de controles van moeder en baby, op zowel de zwangeren afdeling als de kraamafdeling. We weten nu hoe we de controles moeten uitvoeren, wat een beetje de normaal waarden zijn hier en wanneer we moeten terugkoppelen/ overleggen met een arts. Verder mogen we af en toe bloed afnemen en doen we een aantal loopjes naar het laboratorium op een ochtend. Als we mazzel hebben kunnen we bij een bevalling zijn, zoals vanmorgen het geval was.

Deze mevrouw had ik s’ochtends al op de zwangeren afdeling gezien en zij werd ineens naar de beval kamer gestuurd. Samen met een van de meiden uit het huis (we stonden samen vandaag) hebben we deze mevrouw begeleid, want verder had niemand oog voor haar. Ze vertelde ons dat het haar eerste kindje was, dus ik dacht dat duurt nog wel even. Tot de verpleegkundige binnen kwam en zei: Have you done it before? Toen ik antwoordde met ja, mocht ik een schort en steriele handschoenen aantrekken om de bevalling te gaan doen. Ik had net mijn handschoenen aan en daar kwam het hoofdje al. En zo heb ik mijn eerste Afrikaanse baby op de wereld geholpen. Wat een fantastisch gevoel, hier kwam ik voor. En wat super leuk was, was dat ik het van begin tot eind af mocht maken, met een juichende verpleegkundige: you go mzungu! op de achtergrond. Toch wat vertrouwen geschept afgelopen dagen!

C844D9E6-686E-4A38-BC84-D154BDE76351

F359F453-F314-4A8A-866F-46F751C97504
Toen we thuis kwamen geluncht en toen was het tijd om te wassen. Er staat hier dus wel een wasmachine maar die wordt niet gebruikt/ doet het niet. Het werd dus een handwasje. Gelukkig had ik een tube handwasmiddel mee (ondertussen bijna leeg, want iedereen wilde een beetje gebruiken) en hebben we gezellig met zijn allen in de zon onze was gedaan en opgehangen. Niet zo schoon als thuis, maar toch weer even fris.

Daarna besloten we nog een eindje te gaan wandelen met een van de locals uit het huis. Janine voelde zich gelukkig wat beter en kon gelukkig ook mee. Wat er niet verteld was, was dat de wandeltocht de berg op zou gaan en eerder een hike te noemen was. Een pittig tochtje met stijle paadjes en stukjes klimmen in de warmte, leverde wel een ontzettend mooi uitzicht op. Gelukkig mochten we terug de berg af.

481CCD84-B6F2-4ED1-998F-22FAC5A5BD61  2AB046AA-9976-4B17-8B41-71478A2E50C9

E4E50D78-D582-4E5D-83E6-C2BF0F56152D

Nu moe, maar voldaan lekker op de bank! Een leuke dag om de werkweek mee af te sluiten en het weekend vol andere leuke plannen te beginnen!

Liefs Robin en Janine

1. Mama:
    13 januari 2023
    Yes je eerste baby. Superleuk.

Ps Pas je op met foto's op een randje van een rots te maken🙃
  2. Opa:
    13 januari 2023
    Je staat er trots bij. Janine het allerbeste
  3. Patricia L:
    13 januari 2023
    Wat leuk Robin; je eerste bevalling! Wat een goed gevoel moet dat zijn geweest.
    Fijn dat je in de loop van de dag weer een beetje opgeknapt bent Janine.
  4. Dienke Donner@Gmailcom:
    13 januari 2023
    Oh wat geweldig dat je die bevalling zelf mocht doen, met die schat van de baby als resultaat. Echt een fijn gevoel.
  5. Lisanne:
    14 januari 2023
    Super gaaf!!!
  6. Eddie:
    14 januari 2023
    Berg op…. Goede training voor de kust marathon …. Hoge Hill een makje. Is de was daar sneller droog dan hier. Duurt nu een heel weekend. Mooie verhalen en leuk dat jullie zo genieten. Hou vol.
  7. Opa & Oma Jym:
    15 januari 2023
    Fijn dat jullie het zo goed naar je zin hebben daar.