Een middagje tussen de locals

12 januari 2023 - Arusha, Tanzania

Het is vandaag een feestdag in Tanzania wegens de bevrijding van Zanzibar. We kregen gister bericht van een van de andere vrijwilligers in het ziekenhuis dat we niet hoefden te komen, maar wij dachten die baby’s komen wel feestdag of niet.

We zijn toch gegaan, maar inderdaad het was rustig. Weinig maar heel vriendelijk personeel aanwezig vandaag. We hebben een rondje controles gedaan bij de zwangeren en pas bevallen vrouwen en besloten om 11.45u lekker naar huis te gaan samen met de andere meiden. Er was niks meer te doen, dus daar blijven had weinig zin. Het maakt hun overigens ook niet uit wanneer, hoe laat en of je komt. Maar fijn om een relaxed ochtendje met vriendelijke mensen te hebben. Geeft toch weer even een goed gevoel!

Vanmiddag was onze eerste middag dat we met alle zeven meiden thuis waren, dus we besloten wat leuks te gaan doen. Het werd een uitje naar de grote stad hier in de buurt: Arusha. Met de Dala Dala gingen we op pad, een busritje van zo’n twintig minuten. We hadden mazzel en konden in een lege Dala Dala instappen, dus we hadden allemaal een zitplek.

Na een heet en toch wel opgepropt ritje besloten we naar de Central Market (een foodmarkt) te gaan. We keken onze ogen uit en kwamen helemaal overprikkeld weer buiten. Wat een bijzondere ervaring! Alles opgepropt, het stonk, de kippen opgepropt in een hok en op het vlees en de vis zaten allemaal vliegen.

Wat vooral heel bijzonder is als je hier over straat loopt, is dat je door IE-DE-REEN wordt aangesproken en aangestaard. Blanke mensen (Mzungu’s) zijn een soort bezienswaardigheid hier. Het is echt even schakelen en soms wel vermoeiend. Het woord Mzungu horen we maar al te vaak en de woorden Mambo (hoe gaat het?), Poa (goed) en Assante (bedankt) zeggen we wel 1000x onderweg om toch beleefd te blijven.

Na de prikkels van de markt hadden we het wel weer gezien, dus zijn we naar de supermarkt gelopen om nog wat inkopen te doen (Nutella, cola en wc-papier zijn essentiële benodigdheden hier). Naast de supermarkt kwamen we een Pizza Hut tegen, waar we genoten van een stukje pizza. Dit smaakte erg goed en was fijn voor de afwisseling.

Liefs Robin en Janine

B541E5A2-CF93-4F12-95EE-65799029FB14   14E600AB-4AD2-4BC2-B2AB-394DE2222FEF

1. Eddie:
    13 januari 2023
    Markt verhaal doet me herinneren aan de markt in Den Passar op Bali. Nooit eten daar van nemen behalve als je vier dagen op de wc wil zatten.
  2. Dienke Donner@Gmailcom:
    13 januari 2023
    Wat een andere wereld daar, maar ook vriendelijke mensen. En goed.dat jullie in de morgen toch gingen kijken. Aandacht in daar altijd welkom.