De aller laatste werkdag

17 februari 2023 - Tengeru, Tanzania

Dat was het dan. Onze aller laatste dag als vrijwilligsters in het Meru District Hospital.

Voordat we naar het ziekenhuis vertrokken, hebben we Evelyne en haar man uitgezwaaid. Four girls left. Een klein groepje nu, maar niet minder gezellig.

Onze laatste dag in het ziekenhuis begon vertrouwelijk met een controle rondje bij de zwangeren en de kraamvrouwen. Daarna leek het een hele rustige ochtend te worden. We baalden wel een beetje, want hadden gehoopt met een leuke bevalling af te kunnen sluiten. We konden verder niks doen. Er was wel een patiënte met weeën, maar zwanger van haar eerste kindje en rond 11.00u pas 4cm. De medische studenten hadden examen, dus die hebben we van een afstandje geobserveerd.

We hebben nog een paar hand en span diensten gedaan en we zaten in twijfel om te wachten op de bevalling van de dame met weeën. We konden het toch niet met zo’n rustige dag afsluiten. Janine vond rond 11.45u een nieuwe patiënte in een van de bevalkamers. Het bleek te gaan om een nieuwe opname, maar niemand had haar nog een blik waardig gekeurd. Wij hadden wel zin om wat te doen en deze dame leek erg goede weeën te hebben. Snel de controles gedaan, maar we waren nog niet klaar of ze kreeg persdrang. Het eerste inwendig onderzoek was gelijk volledige ontsluiting. Ze was precies op tijd binnen. Om 12.10 is ze bevallen van een prachtige dochter.

A36A90D8-DD57-4A70-97AA-DDE7012FFF44
Ondertussen had onze andere patiënte nog steeds hele goede weeën en besloten we daar op te gaan wachten, ze had ondertussen 6-7 cm en leek snel te gaan ontsluiten. We hadden wel al een middag planning gemaakt, maar dat kon eventueel ook morgen. Uiteindelijk ging ze heeel snel. We waren bij haar gebleven, omdat we toch niks anders te doen hadden en ineens zagen we een stukje van het hoofdje tussen haar benen. Snel alles klaar zetten en om 14.08u werd er weer een meisje geboren.
3561AA36-577E-42D6-80D2-4B0CD56C40CE     BBF3C448-EF91-449D-9B58-26AED7863E9D

Super leuk om onze laatste dag zo te kunnen afsluiten. En toch nog twee tanzaniaanse meisjes op de wereld geholpen. Daarna snel naar huis en lunchen. We waren eerder thuis dan gedacht, dus onze middag planning kon toch doorgaan. We zijn naar de Masai markt geweest en even naar de grote supermarkt om spullen te kopen voor het huruma orphans weeshuis en de safari.

We hadden ook nog plannen om uit eten te gaan bij de mount meru lodge. Het werd een laat diner, want we gingen pas om 20.45u weg. Wel heeeerlijk gegeten weer. Een super gezellige dag om ons eerste deel van de reis af te sluiten. Morgen Lisanne verwelkomen en dan kan ons tweede deel van de reis beginnen!!!

Liefs Robin en Janine

1. Opa:
    17 februari 2023
    Wel jullie hebben het heel mooi kunnen afsluiten. Nu lekker met vakantie en weer andere avonturen beleven veel plezier en prettige dagen. Groetjes van ons, opa en oma. 😘
  2. Eddie:
    Wildernis. Here we come.
  3. Frytsen:
    18 februari 2023
    En dan nu de big 5 zien te spotten!
  4. Opa & Oma Jym:
    18 februari 2023
    Wat hebben jullie daar een fijn en mooi werk gedaan. Top!!! Op naar jullie volgende reis. Geniet ervan. En dank voor jullie reisverslagen. Prachtig.
  5. Jacqueline:
    19 februari 2023
    Hoi Robin en Janine. Wat hebben jullie veel meegemaakt. Leuk om het allemaal te lezen. Geniet van een welverdiende vakantie! Groetjes Jacqueline