Safari dag 2 Serengeti

21 februari 2023 - Serengeti National Park, Tanzania

Zoals jullie wel kunnen raden, zijn we vannacht gelukkig niet opgegeten.

We kunnen nou ook niet echt zeggen dat we mega lekker hebben geslapen. Een tentje zonder scheerlijnen, waardoor we steeds in het tentdoek lagen, we hadden een heel dun matje en een onbekende omgeving. Ook nog hyena’s gehoord vannacht. Wel een bijzondere ervaring zo.

We moesten vandaag vroeg op, om alle tijd in de Serengeti te benutten. We moesten er namelijk voor 15u uit zijn, omdat we maar een toegangspas hadden voor 24u. We zagen deels de zon mooi opkomen, maar eigenlijk hadden we daarvoor iets eerder moeten vertrekken.

51339793-28B7-4B50-8F55-1ADB310E4AE2

353DCB64-E963-4FCC-8685-A0BB0ED0EFB3
We hadden vandaag twee dieren die we heeeel graag wilden zien op ons lijstje staan; een cheeta en een leeuw. En we hebben allebei gezien. De cheeta moesten we echt naar opzoek. Onze gids reed speciaal gelijk naar het gebied waar de cheeta’s veel zijn. We vroegen onderweg of er veel cheeta’s voorkwamen en hij zei dat hij ze al vaak gezien had.

Op een gegeven moment waren we op een open vlakte aan het rijden en dachten we even een cheeta te zien, maar het bleek een hyena. Die hebben we even achterna gezeten, opzoek naar zijn familie, maar ineens draaiden we om. De gids was steeds via de radio aan het communiceren met een aantal andere chauffeurs. We dachten steeds dat hij wat zag, maar hij wilde niet vertellen wat. Vol spanning zaten we in de verte te turen en ineens gingen we vol gas off road. Dwars door een kudde zebra’s heen, twee jeeps naast ons en wij nog steeds geen idee waar we naar toe gingen. Tot we bij een rots aankwamen en daar moeder cheeta met haar twee jongen lag.

1AEBB97C-01B2-4172-A139-2CB3C6D2DC5D1C72794B-D66E-4534-BEA9-D555A9E3C16C

6A549272-CE29-467D-B96D-8CC937058AC9
We zijn daar een hele tijd geweest, kijkend naar deze prachtige beesten. Vooral leuk toen ze gingen lopen. Niet heel veel actie, maar toch meer actie dan we tot nu toe gezien hebben van de dieren. Toen moesten we ineens weer terug. Het bleek dat ze niet te lang en niet met teveel Jeeps off road mogen, om de rust van de cheeta’s niet te verstoren en ze hoorden dat er veel jeeps onderweg waren. Vervolgens zat onze gids wel aan iedere chauffeur die we tegenkwamen te vertellen over mama en mtoto cheeta (moeder en kind).

Ook op de leeuw hoefden we niet heel lang te wachten. De eerste leeuw die tegenkwamen was alleen en zag er erg sip uit. De gids vertelde dat hij waarschijnlijk gevochten had en daarom moe was of erg ziek. Een prachtig beest, maar we waren nog niet tevreden. We wilden een trotse leeuw zien. Later op de ochtend hebben we die geluk. Een prachtige leeuw met zijn leeuwinnen. Waarschijnlijk was de leeuw die we eerder op de ochtend hadden gezien familie. De gids vertelde dat de leeuwen groepen tot 100m2 hebben en soms met meerdere mannen tegelijk leven, als ze maar familie zijn.

6CC3E6B7-9FD4-4778-A478-1F7142087AAF
Verder werden we nog getrakteerd op een hele mooie kudde olifanten die weer super dichtbij kwamen. Het blijf toch bijzonder om deze dieren van zo dichtbij te kunnen zien. We hebben ook nog kuddes olifanten van iets verder af gezien.

09F70074-CA9C-4CD9-A639-ABB5D0C21738 F9453649-CC4D-40BF-BB08-C07A8465BB87

Ook zagen we nog 2 luipaarden, maar we zijn een beetje verwend door de eerste keer. Zo mooi hebben we hem niet meer gezien. Daarnaast zagen we nog nijlpaarden, een krokodil en verschillende soorten antilopen en heel veel zebra’s en gnoe’s. Morgen hopen we waterbuffel een een neushoorn te zien en dan is onze big 5 compleet. We hebben ook een doel gemaakt van het spotten van de baby big 5. We hebben al een baby olifant, een welpje en in de verte een baby giraffe. Als we de dieren morgen gelijk met jongen spotten is onze big 5 helemaal compleet. We verwachten namelijk niet nog een baby luipaard te gaan zien.

262AE0F9-9AAA-47F7-B620-B0E24D084A556CCECA92-C5E5-4170-A0CB-BAB64D5A652F
De weg vanuit de Serengeti tot aan onze kampeerplek was vooral veel doorrijden en weinig wilde dieren. Hier en daar een kudde zebra’s en gnoe’s, maar over het algemeen grote kuddes koeien van de masai mensen die hier wonen. We hebben door de warmte, het geschommel van de auto en het vroege opstaan lekker liggen doezelen.

We hebben hier tot nu toe steeds super lekker eten gehad. Gisteravond tilapia met gefrituurde aardappel, vanmiddag als brunch pizza, rijst en kip en vanavond een soort spaghetti bolognese. Heerlijk die afwisseling.

Morgen gaan we de ngorongoro krater in. We hebben er weer zin in. Eerst weer deze nacht tussen de buffels overleven.

Liefs Robin en Janine

1. Mama:
    21 februari 2023
    Wat een geweldige ervaring. We genieten op afstand met jullie mee!
  2. Opa:
    wat een geweldige avonturen
  3. Jolanda:
    21 februari 2023
    Zit hier thuis op de bank groen van jaloezie van jullie foto’s te genieten . Wat zijn jullie een ongelofelijke bofkonten om al deze prachtige dieren te zien en dan ook nog zo dichtbij.
    Nog heel veel plezier en geniet vooral van al dat moois !!!
    X
  4. Eddie:
    23 februari 2023
    Gaaf hoor.
  5. Opa & Oma Jym:
    24 februari 2023
    Lees even jullie verslagen terug van een paar dagen. Elke dag weer intens en anders en in de nacht spannend. Dit vergeten jullie nooit. Liefs van ons.